Hermed info fra Peter (am.jansensnabel-apost.tele.dk): ----------------------------------------------------------------- Kære kogræsserinteresserede Nu er tiden kommet, hvor vi skal indbetale et depositum til Henrik og Helle, hvis vi gerne vil have 1/4 kvie til efteråret. Jeg har aftalt, at depositummet er 1000,- pr. anpart, som skal indbetales på Reg.nr. 5292 Kontonr. 0000111425 til Henrik og Helle Skafte, skriv jeres navn så de kan se, hvem som indbetaler, det er så jeres kvitering. Beløbet skal indbetales senest søndag d. 16 marts. Hvis I også sender mig en mail samtidig så kan jeg følge med i hvor mange vi bliver. Beløbet indgår i prisen for den 1/4 kvie, som er ca. 75 kr. pr kilo x 50-55 kg pr 1/4 kvie. Hvis man skulle fortryde kan man snolde for pengene i deres gårdbutik, men ikke få pengene tilbage. Kvierne bliver sat ud på skovengen til Maj, Henrik vil fortælle os, hvilken dag og tidspunkt kvierne bliver lukket ud, når vi nærmer os, hvis nogle vil se det ske. Vi er ca. 20 interesserede på nuværende tidspunkt. Jeg vil lægge et lille skriv på bylaugets hjemmeside. Helle og Henrik garenterer, at der som minimum er til alle de 20 interesserede ude fra skovengen. Kommer der flere vil jeg samle sammen og høre familien Skafte om der er mulighed for x antal flere, eller skrive op på venteliste. De bedste forårshilsener Peter ----------------------------------------------------------------- Kære alle sammen Så starter vi ”foreningen” op, der er forløbig 18 interesserede. Jeg tænker, at hvis vi starter med at se, hvor mange som vil være med fra Greve Landsby, så kan vi udvide til Tune, Kildebrønde, Karlslunde til marts hvis der er flere ledige køer. Jeg er tovholder på listen med foreløbig interesserede/medlemslisten og man vil komme på listen i den rækkefølge som jeg får tilkendegivelse om at man er interesseret. Er der flere ind 40, vil jeg lave en venteliste. Tanken er, at det går fra mund til mund, måske at der kommer et lille skriv på bylaugets hjemmeside. Sig det gerne til andre interesserede i byen. Jeg har talt nogle gange med Henrik og Helle på Højgaard i Gadstrup. Vi har aftalt, at vi kan få førsteret til at købe kødet fra de ca. 10 Hereford kvier, som kommer til at gå på græs i den nye skov. Kvierne vil blive sat ud til Maj, når Henrik mener, at området er klar. Kørt på slagteri slut oktober, hvorefter kødet vil hænge i 10 dage for derefter at blive skåret op. Vores aktie i dyrene er at være med til at sætte dem på græs, (et herligt syn efter en lang vinter)nyde dem når vi går tur derude, at tælle dyrene, og se at de har det godt. Hjælpe med at samle dem til lastbilen når de skal køres på slagteri. Dyrene er øremærket, og de numre vil svare til dem som står på vores poser med kød vi får udleveret, så på den måde er vi sikker på det er dem som er i poserne. I forhold til kvierne er det Henrik står for alt pleje og vedligehold omkring køerne. Jeg vil lægge op til, at Henrik siger til, hvis han skal bruge nogle raske folk til at hjælpe hvis der skal gøres noget i området. Det vil blive sådan, at i starten af 2014 skal dem som er interesseret indbetale 1000 kr. på Henriks konto så han ved hvor mange dyr vi aftager. Prisen har i år været 75 kr. kiloet for en ¼ kvie som vejer ca. 50 kilo, deraf er der 5 kg ben. Henrik har sagt, at prisen ligger deromkring til næste år også. Udskæringerne er: cyvette/culotte, højreb, ½ mørbrad, koteletter, hakket kød, osso buco, filet, bov, inderlår, yderlår og kraftben
Henrik og Helle vil gerne vise os deres dyr og flotte gårdbutik på Højgaarden, en søndag i november. Der får i også mulighed til at se nogle af udskæringerne i butikken. I hører nærmere. Hilsen Peter Jansen Lillegade 2b 2670 Greve
|